Anketa Zákon roku mění pravidla. Legislativní počin a legislativní přešlap za rok 2023 – nominace za KDP ČR.

Publikováno 07.03.2024

Na začátku března odstartoval už 15. ročník ankety Zákon roku. A bude jiný, než jako tomu bylo doposud. Hlasuje se ve třech kategoriích – Nejlepší zákon roku pro byznys, Legislativní počin za rok 2023 a Legislativní přešlap za rok 2023. Na Výkonný výbor složený z celé řady osobností z oblasti práva a podnikání čekal složitý úkol. Vybrat pro dané kategorie ty správné adepty pro hlasování.

V letošním roce se nominant na titul legislativní počin vybíral obtížně. Nakonec je naší volbou drobná změna v oblasti odčitatelné položky z titulu nákladů na výzkum a vývoj. Skoro by se dalo říct, malý krok pro legislativce, ale velký krok pro poplatníka, který se zabývá oblastí výzkumu a vývoje. A proč tento návrh? Původní myšlenkou odčitatelné položky byla motivace poplatníků k realizaci projektů na výzkum a vývoj. Bohužel se v poslední době kontrola správného uplatnění této položky často smrskla na formální kontrolu projektů na VaV. Tj. pokud podklady projektu neobsahovaly některou z formálních náležitostí nebo byly uvedeny nedostatečně, vedlo to k vyloučení celé odčitatelné položky bez ohledu na to, zda se o výzkum a vývoj jednalo či nikoli. Soudy tento postup potvrzují, a proto byla jedinou cestou změna legislativy. Oceňujeme, že v rámci legislativního procesu prošel náš návrh, aby i v určitých hraničních situacích bylo možné v rámci daňového řízení prokázat, že se o vědu a výzkum jedná. Tato změna je v souladu s podstatou a principem odčitatelné položky, tj. motivovat poplatníky k realizaci VaV.

Letošní ročník nově otevírá kategorii Legislativní přešlap roku, a přestože je obecně lepší vyzdvihnout klady, minulý rok ukázal, že je potřeba upozornit i na to, co se v oblasti legislativy nepovedlo. V této kategorii tak máme dvě nominace, které se obě týkají konsolidačního balíčku. Je nutné zdůraznit, že baliček nehodnotíme z hlediska politických otázek, ale ryze z hlediska odborného. Jako hlavní problém vnímáme především způsob jeho projednávání a schvalování, kdy například naše připomínky nebyly ani po dlouhé době vypořádány písemně a ústně se tak stalo pouze u části z nich. V průběhu celého legislativního procesu byl de facto celý balíček „smazán“ a přepsán komplexním pozměňovacím návrhem, který však už neprošel žádnými připomínkami. Následně k němu byl přijat další komplexní pozměňovací návrh. Tímto způsobem by se legislativa u tak zásadních daňových změn tvořit neměla. Tento postup se zákonitě promítl do kvality textu schválené právní normy.

Jako první přešlap je za Komoru nominována změna v oblasti zaměstnaneckých benefitů. Stalo se to, na co Komora po celou dobu legislativního procesu upozorňovala. Schválené změny daňový systém nezjednoduší, ale naopak ho výrazně zkomplikují. O tom svědčí i metodika, kterou byla nucena k výkladu těchto změn vydat Finanční správa a která čítá několik desítek stran. Tím rozhodně nezkritizujeme Finanční správu za vydání metodiky. Naopak. Tento přístup lze ocenit stejně jako snahu Finanční správy vznikající problémy a výkladové nejasnosti řešit. Nicméně jasně to dokumentuje, že se oblast zaměstnaneckých benefitů výrazně zkomplikovala. Obáváme se, že tím výkladové problémy nekončí. Lze předpokládat, že mnohé z nich bude bohužel muset v poslední fázi řešit soud.

Druhým nominantem jsou změny v oblasti dohod o provedení práce. Od první chvíle Komora opakovaně upozorňuje na to, že schválený model je v praxi téměř nerealizovatelný. Zde bychom chtěli zdůraznit, že i díky našemu tlaku snad dojde v oblasti dohod o provedení práce ke změně a tento nefunkční model bude opraven. Pokud by nás jednotlivá ministerstva a zákonodárci více poslouchali, nebylo nutné tyto záplaty dělat a ve svém důsledku ani otevírat kategorii legislativní přešlap roku. Považujeme za důležité na tyto skutečnosti upozornit.

Ing. Bc. Jiří Nesrovnal
člen Prezidia KDP ČR,  vedoucí Sekce daně z příjmů právnických osob
člen Výkonného výboru ankety Zákon roku