Legislativní spěch před volbami: Riziko významných problémů v praxi

Publikováno 30.05.2025

Brno, 30. května 2025 - Na konci druhého čtení návrhu zákona o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele (JMHZ) a souvisejících předpisů bylo načteno velké množství pozměňovacích návrhů v oblasti daní z příjmů. Tyto změny však zcela zjevně nesouvisí s problematikou JMHZ.

Tento způsob projednávání významných změn těsně před volbami vyvolává vážné obavy nejen z hlediska legislativní čistoty, ale také kvůli zásadním dopadům na praxi,“ komentuje Lenka Nováková, vedoucí Sekce daně z příjmů fyzických osob KDP ČR.

Jedná se o poslední příležitost v tomto volebním období zasáhnout do zákona o daních z příjmů. I když vláda deklarovala, že nebude obcházet standardní legislativní proces prostřednictvím poslaneckých pozměňovacích návrhů, skutečnost je jiná a dopady jsou zřetelné. Navíc se vláda zavázala ke zrušení nesystémových daňových výjimek, což se však v praxi děje opačným směrem.

Příkladem je kompenzační balíček, který byl v podstatě celý načten formou poslaneckého pozměňovacího návrhu a způsobil závažné výkladové problémy a nejasnosti například u zaměstnaneckých benefitů nebo v oblasti dohod o provedení práce (DPP). Opakovaně jsme upozorňovali, že zvolené řešení pro DPP je v praxi neproveditelné a nespravovatelné, což vedlo k tomu, že byl systém defacto vrácen do původního stavu.“ uvedl Jiří Nesrovnal, člen Prezidia KDP ČR a vedoucí Sekce daně z příjmů právnických osob.

Obdobný přístup se objevuje i u aktuálně projednávaných návrhů. Týká se především zaměstnaneckých opčních plánů, kde Komora předložila připomínky ve velmi krátkém termínu, ale dosud nebyly vypořádány. Načtený návrh mnohé z problémů ponechává, a navíc zavádí další, které budou v praxi velmi problematické. „Navrhuje se nesystémové a nekoncepční zdanění příjmů ze zaměstnaneckých opčních plánů, což by představovalo již třetí režim zavedený během jednoho a půl roku, přičemž jsme se ještě nestihli vzpamatovat z předchozích změn,“ upozorňuje Lenka Nováková.

Dalším příkladem je navrhovaná změna v oblasti daňové podpory výzkumu a vývoje, která s JMHZ vůbec nesouvisí. I k tomuto návrhu jsme v minulosti uplatnili připomínky, které nebyly vypořádány a některé problémy v načteném pozměňovacím návrhu zůstávají.

Jsme přesvědčeni, že daňová legislativa by měla být tvořena standardním, transparentním procesem, založeným na odborné debatě. Nerespektováním připomínek odborné veřejnosti vznikají právně nejasná a těžko aplikovatelná pravidla, které dopadají na všechny – občany, firmy i stát,“ doplňuje Jiří Nesrovnal.

Ing. Bc. Jiří Nesrovnal
člen Prezidia KDP ČR
T: +420 602 771 822
E: nconsult@nconsult.cz

   

Ing. Lenka Nováková, MBA 
vedoucí Sekce daně z příjmů fyzických osob KDP ČR
T: +420 724 112 437
E: lenka.fuxova@seznam.cz    

Kontaktní osoba kanceláře Komory

Ing. et Ing. Kateřina Foretová
PR manažer

 

 

 

T: +420 605 205 705  
E: foretova@kdpcr.cz
H: www.kdpcr.cz

   

Komora daňových poradců ČR
Kozí 26/4
602 00  Brno

 

 

 

O Komoře daňových poradců ČR

Komora daňových poradců České republiky je samosprávnou profesní organizací daňových poradců. Její existence je dána zákonem č. 523/1992 Sb., o daňovém poradenství a Komoře daňových poradců České republiky. Tento zákon upravuje postavení a činnost daňových poradců i činnost samotné Komory. Aktuálně sdružuje 5 287 daňových poradců a eviduje 1 420 společností vykonávajících daňové poradenství.
KDP ČR zejména chrání a prosazuje oprávněné zájmy daňových poradců, vytváří předpoklady pro zvyšování jejich kvalifikace a profesionální úrovně, dohlíží na řádný výkon daňového poradenství a usměrňuje činnost daňových poradců v souladu s právními předpisy. Více naleznete na www.kdpcr.cz.
Komora je členem CFE Tax Advisers Europe. Tato instituce hraje důležitou roli v prosazování zájmů daňových poradců v Evropě a v koordinaci postupů daňových komor ve vztahu k evropskému daňovému právu. Současně CFE provozuje Evropský seznam daňových poradců, který lze nalézt na adrese https://taxadviserseurope.org/

Název souboru Velikost
TZ_KDPCR_2025_05_30_Legislativni_spech_pred_volbami_Riziko_vyznamnych_problému_v_praxi.pdf 651KB Stáhnout