Vyhlášení ankety Zákon roku 2019 proběhlo v komorní atmosféře

Publikováno 18.05.2020

V komorní atmosféře, a při respektování současných omezujících pravidel, proběhlo 14.5.2020 vyhlášení ankety Zákon roku 2019.  Výsledky tohoto ročníku jsou následující:

  1. Digitální stát: obíhají data, nikoliv lidé (zákon o právu na digitální služby) - 47%
  2. Větší předvídatelnost a přehlednost zákonů (jednotné dny právní účinnosti a přehledy povinností) - 18,8%
  3. Stát může povinnosti ukládat jen právním předpisem - 16,2%
  4. Stát nesmí vybírat zvláštní poplatek za to, aby si plnil své povinnosti (zrušení poplatku za podání podnětu k prověření veřejné zakázky)  - 13,6%
  5. Snížení nákladů na podnikání (online zakládání obchodních společností) - 4,4%

Na krásném 3. místě se umístila společná nominace Barbary Pořízkové, místopředsedkyně Nejvyššího správního soudu, Jiřího Nesrovnala, člena Prezidia Komory daňových poradců, Karla Šimky, soudce Nejvyššího správního soudu, a Terezy Tomanové, daňové poradkyně ze společnosti Deloitte Advisory, s.r.o., kterou je nález Ústavního soudu k formulářům v daňovém řízení. Ten ve svém nálezu zrušil možnost stanovit formát a obsah daňových formulářů pouze oznámením Ministerstva financí ČR aniž by šlo o právní předpis.

Ve svém vystoupení při vyhlášení Jiří Nesrovnal upozornil přítomné poslance, kteří na vyhlášení přebírali ocenění za 1. a 2. místo, na velký význam uvedeného nálezu. Jeho poselství spočívá mimo jiné v tom, že základní ústavní práva a svobody, na kterých je vystavěn demokratický stát, je nutné respektovat v každé, i této nelehké době. Promítneme-li toto poselství do současné praxe, měly by být tyto principy respektovány i při přípravě legislativy ve vazbě na COVID-19, tj.  mimo jiné v rámci možností umožnit i připomínkování předkládaných návrhů.

Zkušenosti Komory daňových poradců ČR jsou dnes v mnoha případech negativní. Často jsou předpisy či dotační programy, které mají daňové a účetní konsekvence, předkládány bez možnosti jejich připomínkování a tak následně vznikají výkladové a aplikační problémy.

Komora se snaží tlumočit požadavky z praxe, ty však nejsou zohledňovány a fakticky na ně ani není reagováno. Takovým příkladem je např. odsunutí či prominutí plateb sociálního pojištění. Na tento problém Komora upozornila již 20. března tohoto roku Ministerstvo financí ČR, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo práce a sociálních věcí a Ministerstvo zdravotnictví. Žádnou reakci Komora dosud od zmíněných institucí neobdržela.  Teprve nedávno podobný návrh předložila vláda do poslanecké sněmovny (proklik na sněmovní tisk č. 860), ale ve velmi  úzké a vykostěné podobě, která nereflektuje zcela požadavky a potřeby praxe. Návrh nebyl s Komorou přes uvedený dopis dopředu jakkoliv konzultován a neproběhlo jakékoliv připomínkové řízení. Návrhy na změny, které zaznívaly od zástupců podnikatelů, ale i Komory, nebyly zohledněny a zákon byl schválen ve vládní podobě a nyní jej projednává Senát.

Tento postup nepovažuje Komora za správný. Komora opakovaně v této složité době nabízí bezplatně pomoc svých odborníků v rámci tvorby nových právních přepisů. Daňoví poradci jsou se svými klienty v první linii ekonomického boje proti současné krizi a ví, co podnikatelé, ale i občané, skutečně potřebují. To, že se pomoc Komory pozitivně projeví na výsledku, ukazuje příklad tzv. pětadvacítky, ale i druhé verze novely daňového řádu, která mimo jiné zohledňuje výše zmíněný nález ÚS, který se v anketě Zákona roku umístil na 3. místě.

Komoře se jedná především o to, aby se příští rok na prvních místech této ankety neumístily pouze nálezy ÚS, které budou rušit narychlo přijímané a neprodiskutované předpisy či jejich části pro rozpor s jejich ústavními principy.